Την παρέμβαση του Συνήγορου του Πολίτη προκάλεσε το θέμα που έχει τεθεί σχετικά με την ασφάλεια της σχολικής μονάδας του 4ο Δημοτικό Σχολείο Άρτας.
Η κεντρική είσοδος του σχολείου χτίστηκε, με αποτέλεσμα στον αύλιο χώρο να μην υπάρχει άμεση πρόσβαση σε όχημα εκτάκτου ανάγκης (ασθενοφόρο, πυροσβεστικό όχημα).
Συγκεκριμένα, από τα στοιχεία που προσκομίζει ο Σύλλογος Γονέων προκύπτει ότι η είσοδος από την οποία δύναται να διέλθει ασθενοφόρο, πυροσβεστικό όχημα κλπ. δεν πληροί τα κριτήρια του Οδηγού Μελετών του ΟΣΚ δεδομένου ότι δεν έχει άμεση πρόσβαση στον κυρίως αύλειο χώρο του σχολείου. Συγκεκριμένα, ακριβώς μετά την είσοδο η δίοδος στο χώρο του σχολείου είναι στενή και σε κάθε περίπτωση είναι ακατάλληλη για εκκένωση του χώρου σε κατάσταση ανάγκης, καθώς εφάπτεται του κτιρίου.
Καθίσταται προφανές, δηλαδή, ότι εάν πρέπει να εξέλθει μεγάλος αριθμός παιδιών σε σύντομο χρονικό διάστημα λόγω σεισμού ή φωτιάς, θα απαιτηθεί να συνωστισθεί κάτω από το κτίριο διασχίζοντας έναν στενό υπαίθριο διάδρομο. Η δεύτερη είσοδος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την είσοδο – έξοδο οχημάτων, αφενός γιατί δε διαθέτει το απαιτούμενο πλάτος, αλλά και δεν έχει πρόσβαση σε οδό.
Μετά από επανειλημμένες καταγγελίες από γονείς στο Δήμο Αρταίων και αφού εισέπραξαν μεγάλη αδιαφορία, ο σύλλογός Γονέων αναγκάστηκε να προσφύγει στο Συνήγορο του Πολίτη για την διαμεσολάβηση επαναδιάνοιξη της Κεντρικής εισόδου.
Στον Συνήγορο του πολίτη προσκομίσθηκαν σχετικά έγγραφα της Δ/νσης του 4 ου Δημοτικού Σχολείου προς τη Σχολική Επιτροπή ΠΕ του Δήμου στα οποία προκύπτει ότι επί σειρά ετών, ζητείται μεταξύ άλλων, η κατασκευή κυρίας εισόδου στην αυλή του σχολείου.
Με έγγραφο του Δ/ντη του Σχολείου ενημερώνεται ο Αντιδήμαρχος Παιδείας για τη μη συγκατάθεση του Δ/ντη στη συγκεκριμένη αλλαγή της εισόδου, καθώς και για τις επιφυλάξεις αυτού.
Ο Συνήγορος μετά από τα στοιχεία που του προσκόμισε ο Σύλλογος Γονέων με έγγραφό του ζητά:
1) Να μελετηθεί εκ νέου το ζήτημα της εισόδου/εξόδου στο χώρο του Σχολείου με βάση όλα τα ανωτέρω και λαμβανομένων υπόψη των αντιρρήσεων των υπευθύνων εκπροσώπων και φορέων.
2) Να αποσταλεί η τροποποιημένη μελέτη παθητικής πυροπροστασίας του κτιρίου βάσει του Κανονισμού Πυροπροστασίας Κτιρίων δεδομένου ότι από το υπ’ αριθμ. πρωτ.: 964 Φ. 704.1/18.04.22 έγγραφο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Άρτας προκύπτει ότι η Μελέτη Παθητικής Πυροπροστασίας χρονολογείται από τις 27.08.98, δηλαδή δεν έχει ενημερωθεί μετά τη μετατροπή της κυρίας εισόδου στο χώρο του Σχολείου.
Επισημαίνεται ότι ως παθητική/δομική πυροπροστασία ορίζεται το σύνολο των μέτρων που λαμβάνονται για την εξασφάλιση της έγκαιρης και ασφαλούς διαφυγής του κοινού από το κτίριο σε περίπτωση πυρκαγιάς, την αποφυγή κατάρρευσής του, καθώς και την αποφυγή μετάδοσης αυτής σε άλλους χώρους ή άλλα κτίρια. Η αλλαγή εισόδου/εξόδου στο χώρο του Σχολείου προφανώς τροποποιεί εν τοις πράγμασι και την παθητική πυροπροστασία αυτού.
3) Η Δ/νση Πολιτικής Προστασίας του Δήμου να ενημερώσει για τα σχέδια εκκένωσης του
χώρου σε περίπτωση εκτάκτου ανάγκης, με βάση τις αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί.
Μετά την κατακραυγή των γονέων, με έγγραφό του προς τη Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών ο Δήμαρχος Αρταίων ζητά να προβεί άμεσα σε διάνοιξη της κεντρικής εισόδου στον προαύλιο χώρο του σχολείου και να μεριμνήσει για την επίστρωση ελαστικού συνθετικού τάπητα.
Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου εκφράζει εκ νέου τις αντιρρήσεις της, ενώ εμμένει στις απόψεις της.
Το επιχείρημα των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, είναι πως η σφράγιση της πόρτας έγινε κατόπιν αιτήματος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων με αφορμή την ηχορύπανση που προκαλούν οι μαθητές και ότι «δεν μπορεί να αλλάζει πόρτες στα σχολεία ανάλογα με τον εκάστοτε σύλλογο γονέων και κηδεμόνων διότι για την όποια τροποποίηση σπαταλούνται χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου».
Εντούτοις, από την αλληλογραφία που τηρεί ο Σύλλογός, ουδέποτε απεστάλη αίτημα σφράγισης της πόρτας του σχολείου.
Ο Σύλλογός δεν έχει ούτε την δικαιοδοσία, ούτε την αρμοδιότητα για κάτι τέτοιο. Εξάλλου ποιος γονιός θα ενοχλούνταν από την ηχορύπανση που προκαλούν οι μαθητές, ώστε να ζητήσει τη σφράγιση της αυλής του σχολείου και την παρεμπόδιση της οδού διαφυγής τους σε περίπτωση πυρκαγιάς, σεισμού ή κάποιας καταστροφής.
Από τα παραπάνω προκύπτει πως παρατηρείται έντονη ασυμφωνία περί των ενεργειών που πρέπει να πραγματοποιηθούν μεταξύ της Τεχνικής Υπηρεσίας και των αιρετών εκπροσώπων του Δήμου, ενώ ο Συνήγορος έχει εκφράσει τις θέσεις του υπέρ της διάνοιξης της κεντρικής εισόδου.
Μετά το τραγικό συμβάν του θανάτου του μαθητή μετά από την έκρηξη στη σχολική μονάδα των Σερρών οι γονείς είναι τρομοκρατημένοι.
Επίσης είναι τακτικά τα περιστατικά σεισμών στην χώρα μας με τραυματισμούς και θανάτους
πολιτών, μεταξύ αυτών και μαθητών (Σάμος, Οκτώβριος του 2020). Σε τέτοια συμβάντα, ΔΕΝ υπάρχει πρόσβαση σε όχημα εκτάκτου ανάγκης (ασθενοφόρο, πυροσβεστικό όχημα κλπ) στον αύλιο χώρο του σχολείου. Η μεταφορά τραυματία μαθητή καθίσταται χρονοβόρα και δυσχερής ενώ η εκκένωση του σχολείου επικίνδυνη και αναποτελεσματική.
Δείτε την συνεδρίαση του Δημοτικού για την διάνοιξη κεντρικής εισόδου στον προαύλιο χώρο του 4ου Δημοτικού Σχολείου
-
Αποτελεί σύμφωνα με το σχέδιο εκκένωσης, το σημείο συγκέντρωσης και καταμέτρησης μαθητών και εκπαιδευτικών σε περίπτωση κινδύνου-καταστροφής- ανάγκης.
-
Στο βάθος, στη θέση που πλέον καταλαμβάνουν δέντρα, περίφραξη και υαλοπίνακες, ήταν η κεντρική, μπροστινή, κύρια είσοδος-έξοδος του σχολείου που επέτρεπε την πρόσβαση ασθενοφόρου και λοιπών οχημάτων όπως προβλέπει ο ΟΣΚ
-
Η ασφαλτόστρωση προτάθηκε προς αντικατάσταση με έγγραφο του Δήμου που σας αποστείλαμε, αλλά παραμένει η μόνη από τα Δημοτικά Σχολεία του Δήμου χωρίς ελαστομερές δάπεδο, καθότι δεν υπάρχει καμία πρόσβαση για όχημα ή μηχάνημα εργασιών.
-
Σε περίπτωση κινδύνου- καταστροφής που δεν επιτρέπει την επανείσοδο στις κτηριακές εγκαταστάσεις (πυρκαγιά-σεισμός), οι μαθητές με τους δασκάλους τους μένουν εγκλωβισμένοι σε αυτόν τον χώρο. Σε περίπτωση ακινητοποίησης τραυματία μαθητή, δεν υπάρχει πρόσβαση μετά την κατάργηση της πόρτας σε ασθενοφόρο. Αναγκαιεί η μεταφορά του τραυματία στα χέρια.
- Δεν υφίσταται πλέον πρόσβαση στον αύλειο χώρο για ασθενοφόρο- λοιπά οχήματα
- Διανοίχθηκε μετά την ολοκλήρωση των εργασιών σφράγισης της κεντρικής μπροστινής πόρτας του σχολείου.
- Σε περίπτωση πυρκαγιάς- σεισμού δεν δύναται να χρησιμοποιηθεί καθώς εφάπτεται του κτιρίου. Η πρόσβαση σε αυτήν, κρίνεται στενή, ανεπαρκής, επικίνδυνη για συνωστισμό μαθητών σε κατάσταση πανικού.
-
ΔΕΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση καταστροφής (σεισμού- πυρκαγιάς) που δεν επιτρέπεται τη διέλευση από τα κτίρια, καθώς εφάπτεται αυτών .
-
Η δίοδος είναι περιορισμένη, δαιδαλώδης, στενή , με εμπόδια, άρα επικίνδυνη σε περίπτωση συνωστισμού και πανικού.
Πίσω είσοδος του κτιρίου
- Δεν ήταν εξ αρχής σχεδιασμένη ως κύρια είσοδος του σχολείου
- ΔΕΝ επιτρέπει την είσοδο στον αύλειο χώρο ασθενοφόρου (σε περίπτωση ακινητοποίηησης τραυματία), διέλευση σε φορτηγό ή άλλο οχήμα.
- ΔΕΝ δύναται να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση εκκένωσης του σχολείου καθώς είναι μέρος του κτιρίου, ενώ η μετάβαση από το σημείο συγκέντρωσης μαθητών και διδσκόντων σε αυτή γίνεται με την επανείσοδο στο κτίριο.
- Έχει πρόσβαση σε δημόσια πλατεία και όχι σε οδό.
-
Δεν είναι πλάτους 3.60 όπως αναφέρει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου στον σχεδιασμό.
Πίσω είσοδος του κτιρίου
- Δεν ήταν εξ αρχής σχεδιασμένη ως κύρια είσοδος του σχολείου
- ΔΕΝ επιτρέπει την είσοδο στον αύλειο χώρο ασθενοφόρου (σε περίπτωση ακινητοποίηησης τραυματία), διέλευση σε φορτηγό ή άλλο οχήμα.
- ΔΕΝ δύναται να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση εκκένωσης του σχολείου καθώς είναι μέρος του κτιρίου, ενώ η μετάβαση από το σημείο συγκέντρωσης μαθητών και διδσκόντων σε αυτή γίνεται με την επανείσοδο στο κτίριο.
- Έχει πρόσβαση σε δημόσια πλατεία και όχι σε οδό.
- Δεν είναι πλάτους 3.60 όπως αναφέρει η τεχνική υπηρεσία του Δήμου στον σχεδιασμό.
Συνοψίζοντας:
- Μετά την κατάργηση της κεντρικής, μπροστινής εισόδου του σχολείου που έγινε για λόγους που δεν εξυπηρετούσαν την σχολική κοινότητα ( ενόχληση των γειτόνων από την ηχορύπανση) ο αύλειος χώρος του 4 ου Δημοτικού σχολείου Άρτας ΔΕΝ διαθέτει καμία είσοδο με τις προδιαγραφές που προβλέπεται στον ΟΣΚ
- Η χρήση εκ των υστέρων της πίσω εισόδου του κτιρίου για την είσοδο μαθητών και διδακτικού προσωπικού, επιτρέπει μόνο την προσέγγιση και όχι την είσοδο ασθενοφόρου, φορτηγού ή άλλου οχήματος στη σχολική μονάδα, με δυσχερή διέλευση από δημόσια
πλατεία. - Σε περίπτωση τραυματισμού και ακινητοποίησης μαθητή ή διδάσκοντος στον αύλειο χώρο του σχολείου που δεν συστήνεται να μετακινηθεί, , ΔΕΝ δύναται να εισέλθει ασθενοφόρο (όπως γινόταν πριν τη σφράγιση της εισόδου)
- Δεν υλοποιείται το υφιστάμενο σχέδιο διαφυγής και εκκένωσης σε περίπτωση κινδύνου ή καταστροφής, καθώς μαθητές και διδάσκοντες μετά την συγκέντρωση και καταμέτρηση στον αύλειο χώρο, παραμένουν εγκλωβισμένοι, διότι δεν υπάρχει δίοδος διαφυγής παρά μόνο μέσα ή εφαπτόμενα στην κτιριακή εγκατάσταση. Η κεντρική είσοδος που καταργήθηκε, παρείχε ασφαλή εκκένωση της σχολικής μονάδας κατά το παραπάνω
σχέδιο .