Οι διάφορες μορφές απάτης (τηλεφωνικές, διαδικτυακές, και διά ζώσης) στην Ήπειρο γίνονται ολοένα και πιο επικίνδυνες, καθώς οι απατεώνες συνεχώς εξελίσσουν τις μεθόδους τους για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες.
Για να ενισχύσουν την πειστικότητα των μεθόδων τους, συχνά εμφανίζονται ως εκπρόσωποι γνωστών οργανισμών, φορέων ή ακόμη και Δήμων, χρησιμοποιώντας πραγματικά ονόματα υπαλλήλων για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των θυμάτων τους. Με αυτόν τον τρόπο, καταφέρνουν να αποσπάσουν σημαντικά χρηματικά ποσά. Όταν όμως η κατάσταση γίνεται δύσκολη και οι πιθανότητες εντοπισμού τους αυξάνονται, οι απατεώνες φεύγουν ταχύτατα, προκειμένου να αποφύγουν τις νομικές συνέπειες.
Μπορεί οι πολίτες γενικά να είναι υποψιασμένοι και οι περισσότεροι να μην πέφτουν εύκολα σε τέτοιου είδους παγίδες, ωστόσο μπορεί υπό τις δεδομένες συνθήκες να εξαπατηθούν και να χάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά! Γι’ αυτό ο σωστά ενημερωμένος πολίτης μπορεί να προφυλαχθεί από τις πάσης φύσεως απάτες που έχουν κατακλύσει την καθημερινότητά μας. Αρκεί να είναι υποψιασμένος και να ελέγχει με ποιον συνομιλεί και συναναστρέφεται πριν του καταβάλει χρήματα! Και κυρίως όταν αντιλαμβάνεται απόπειρα εξαπάτησής του να ενημερώνει αμέσως τις Αρχές, για να μπορέσουν να εντοπίσουν τους απατεώνες.
Εκεί που η κατάσταση δυσκολεύει και γίνεται περισσότερο περίπλοκη, είναι όταν πρόκειται για θύματα -ηλικιωμένους που αποδεικνύονται και πιο… επιρρεπείς στις τηλεφωνικές απάτες! Πολλές φορές έχουν καταγραφεί περιστατικά εξαπάτησης ηλικιωμένων, με το πρόσχημα ότι συγγενικά τους πρόσωπα εμπλέκονται σε ατυχήματα και ότι κινδυνεύουν δήθεν με φυλάκιση, αν δεν καταβάλλουν κάποιο χρηματικό ποσό!
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις συνήθως πρόκειται για οργανωμένες σπείρες, στις οποίες συμμετέχουν Έλληνες και ξένοι και λειτουργούν μεθοδικά, αφού πρώτα έχουν αποσπάσει χρήσιμες πληροφορίες για τα θύματά τους, προκειμένου να γίνει πιστευτή η ιστορία που θα τους… πασάρουν!
Ειδικά γι’ αυτές τις περιπτώσεις, η ΕΛ.ΑΣ. συνιστά στους πολίτες να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία τους «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων και να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να τους πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού – φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού τους προσώπου, να επιδιώκουν πάντα οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό τους πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.