Οι ανάγκες προσαρμογής των υποδομών της Περιφέρειας Ηπείρου μπροστά στη ραγδαία αύξηση του θρησκευτικού τουρισμού αναδεικνύονται μέσα από πρόσφατες θεσμικές παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η Ομάδα Εργασίας για την Τουριστική Ανάπτυξη και Προώθηση του Νομού Ιωαννίνων απέστειλε αναλυτικό υπόμνημα προς τον Δήμο Κόνιτσας, εστιάζοντας στην ανάγκη λήψης μέτρων για την ασφαλέστερη πρόσβαση των πιστών στην Ιερά Μονή Στομίου. Όπως ενημερώνει το artinos.gr, το μοναστήρι αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θρησκευτικούς προορισμούς της περιοχής, παρουσιάζοντας μεγάλη αύξηση επισκεπτών λόγω της πνευματικής σύνδεσής του με τον Άγιο Παΐσιο, η ζωή του οποίου προβλήθηκε ευρέως από επιτυχημένη τηλεοπτική παραγωγή.
Η αυξημένη ροή επισκεπτών αξιολογείται θετικά, ωστόσο η Ομάδα Εργασίας υπογραμμίζει ότι η πρόσβαση στη Μονή πραγματοποιείται μέσω μιας ιδιαίτερα απαιτητικής ορεινής διαδρομής. Η κατάσταση αυτή μπορεί να εγκυμονεί κινδύνους, κυρίως για ηλικιωμένους ή άτομα με προβλήματα υγείας, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια δυσμενών καιρικών συνθηκών. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν περιλαμβάνουν την ίδρυση τουριστικού περιπτέρου στην αφετηρία του μονοπατιού, την τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων με τεχνολογία QR codes για τον καιρό και τη δυσκολία, καθώς και την εξασφάλιση υγειονομικής κάλυψης με διασώστες και ασθενοφόρο σε περιόδους αιχμής.
Επιπλέον, το υπόμνημα εισηγείται τη δημιουργία σημείων ανάπαυσης και σκίασης, την τοποθέτηση χημικών τουαλετών, την ανάπτυξη εφαρμογής κινητού τηλεφώνου με δυνατότητα αποστολής σήματος SOS, καθώς και τη διαμόρφωση χώρου στάθμευσης στην πλατεία Φριζή για τη μεταφορά των προσκυνητών. Προτείνεται επίσης η συνοδεία των οργανωμένων γκρουπ από πιστοποιημένους οδηγούς βουνού. Για τους επισκέπτες που δεν δύνανται να πραγματοποιήσουν την ανάβαση, προτείνεται ένα εναλλακτικό πρόγραμμα ενημέρωσης με επισκέψεις στο πατρικό σπίτι του Αγίου Παϊσίου, στη Μονή Μολυβδοσκέπαστης και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μπουραζανίου, συμβάλλοντας έτσι στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη της Κόνιτσας.

